1960
Asi první zdokumentovaný zesilovač, jaký si Beatles pořídili byl Selmer Truvoice. Popravdě, koupil a zaplatil ho George Harrison za tehdy pěknou sumu 63 liber. Vzal ho sebou na první zájezd do Hamburku pro svoji Futuramu. Pro svou kytaru Hofner Club 40 ho využíval i John Lennon. Paul používal pro svou Rosetti Solid 7 zesilovač Elpico AC-55 a Stuart Sutcliffe zapojil basovku Hofner 333 do zesilovače Watkins Westminster.
Vlevo před Johnem a Georgem je zesilovač Selmer Truvoice. Vedle bicích stojí Paulův zesilovač Elpico AC-55 a na židli u Sutcliffa je jeho zesilovač Watkins Westminster.
Selmer Truvoice Watkins Westminster Elpico AC-55
Během pobytu v Hamburku si Stuart Sutliffe pořídil nový zesilovač Les Paul Gibson GA-40. A také Lennon, který si tam koupil novou kytaru Rickenbaker si k ní pořídil nový zesilovač Fender Deluxe - 18 watů a jediný, dvanáctipalcový reproduktor.
Les Paul Gibson GA-40 Fender Deluxe
Po odchodu Stuarta z kapely převzal George jeho zesilovač Les Paul Gibson GA-40 a svůj Selmer Truvoice dal Paulovi, který potřeboval něco silnějšího pro svoji novou basovku Hofner 500.
1961
Paulův kamarád z liverpoolské hudební scény Adrian Barber, zhotovil pro Paula novou reprobednu se silnějším reproduktorem, než jaký byl v jeho zesilovači. Paul jen odpojil reproduktor ve svém Selmer Truvoice a připojil novou reprobednu, kterou její tvůrce nazval Coffin. Paul byl novým plnějším a silnějším basovým zvukem své kytary nadšený.
Vlevo za bicími je vidět nová vysoká Paulova reprobedna Coffin.
1962
Někdy koncem července 1961 zašli John s Georgem do liverpoolského obchodu s hudebninami Hessy, kde si zakoupili nové zesilovače VOX. George si koupil model AC-30, zatímco John si koupil model AC-15. Proč si Lennon pořídil slabší model není známo. Možná že byl na skladě už jen jediný model AC-30, a kapela potřebovala zesilovače velmi rychle. Nicméně, Lennon si model AC-30 pořídil už za pár měsíců, po zásahu Briana Epsteina přímo u firmy VOX. Poprvé své nové zesilovače použili 27. července při koncertu v Tower Ballroom v New Brightonu.
VOX AC-30
Fotka za září 1962 s novými zesilovači VOX za zády...
Ani Paul ovšem nepřišel zkrátka. Po dohodě s Brianem Epsteinem mu předal (tedy prodal) Adrian Barber zesilovač The Quad II, který původně zkonstruoval pro basáka Johnnyho Gustafsona z kapely The Big Three. Do dnešních dnů je považován za jeden z nejlepších mono basových zesilovačů.
1963
Začátkem roku 1963 se všechny zesilovače kapely a také reprobedna Paula McCartneyho převlékly do černého, což mimochodem fascinovalo ostatní hudebníky v rodném Liverpoolu. Vypadaly totiž luxusně, profesionálně a prostě skvěle. Nicméně už za pár týdnů si i řada jiných skupin začala "černé" zesilovače pořizovat a dokonce se v černé barvě začaly i prodávat. Dlouho tedy prvenství Broukům nezůstalo...
Na přelomu března a dubna si Paul pořídil nový zesilovač, který právě v tu dobu dala na trh firma VOX. Byl to model VOX T-60. Teď tedy měli Beatles všechny zesilovače stejné značky a jejich výrobce to samozřejmě okamžitě využil k masivní reklamní kampani.
Nový Paulův zesilovač začal brzy projevovat nestabilitu výkonu a občas úplně vyhořel. Firma VOX mu tedy v červenci 1963 dodala staronový (starý, ale vylepšený) basový zesilovač AC-30 a poruchový T-60 si vzala zpět. VOX stáhnul i všechny ostatní zesilovače, amatérsky převlečené do černého a dodal Broukům stejné modely, ale už v originální černé barvě (nějaký čas už továrně vyráběné).
Už od podzimu se ukazovalo, že je třeba výkonnějších zesilovačů k tomu, aby bylo alespoň něco málo slyšet přes ječící davy fanoušků. A tak byly objednány a pro vánoční koncerty dodány dva nové zesilovače VOX AC-50 Pro Harrisona a Lennona.
VOX AC-50
I Paul ale potřeboval výkonnější zesilovač a tak dostal od VOXe nový stowatový AC-100. Design byl stejný jako u modelu T-60, jen dostal nové "vnitřnosti".
1964
Potřeba zvýšit výkon svých zesilovačů kvůli čím dál hlučnějšímu obecenstvu přinutila v červenci 1964 skupinu pořídit si pár nových a silnějších zesilovačů i reprobeden. Firma VOX jim promtně dodala tři nové stowatové zesilovače VOX AC-100. Jeden pro Harrisona, jeden pro Lennona a jeden do rezervy. Reprobedny byly na tu dobu obrovské se čtyřmi dvanáctipalcovými, 25watovými reproduktory VOX-Celestion. Vše bylo usazeno v nových, speciálně vytvořených chromovaných stojanech. Kompletní soupravy byly tak silné, že se během produkce samovolně pohybovaly po pódiu a musely být dodatečně upevněny. I McCartney dostal nový basový zesilovač, rovnež stowatový VOX AC-100 bass.
Beatles jako první začali používat tyto "mamutí" reprosoustavy na koncertních pódiích. V Americe se žádný výrobce podobných zařízení velikostí ani zdaleka nepřibližoval jejich reprosoustavám. Ovšem i v Evropě jimi překvapovali nejen diváky, ale i všechny techniky. Další z prvenství Brouků tedy probudilo vášeň pro čím dál větší "hradby" reprosoustav na koncertních pódiích. Z dnešního hlediska je jejich tehdejší zvukové vybavení přecejenom poněkud legrační ve srovnání s dnešním vybavením zvukových aparatur na pódiích rockových, ale i popových hvězd. Ale musíme si uvědomit, že se pohybujeme v polovině šedesátých let minulého století.
Dobová reklama na VOX AC-100
1965
V listopadu 1965 dodala firma VOX nové zesilovače. Šlo o stejné modely, jaké dosud skupina používala, ale ty staré byly už natolik poničené častým stěhováním, že vypadaly příliš zdevastovaně a bylo záhodno pořídit nové.
1966
Pro nahrávání alba Revolver dodal VOX nový 120watový kytarový zesilovač VOX 7120 a nový také 120watový basový zesilovač VOX 4120. Beatles byli první, kteří tyto nové zesilovače dostali k dispozici. Hned po nich je obdrželi Rolling Stones.
VOX 7120
VOX 4120
Později ještě dostaly od VOXu silnější, 200watové zesilovače, nazvané Supreme Beatles Amp. Doplněna byla i řada kytarových zesilovačů - 100watový Defiant, 70watový Conqueror, 40watový Virtuoso a 20watový Traveller. Dále dostali několik basových zesilovačů - 150watový Super Foundation Bass, 75watový Foundation Bass a 50watový Dynamic Bass.
Jeden z nových zesilovačů - VOX Super Beatle
VOX Defiant
Beatles ve studiu spolu se zesilovačem VOX Conqueror.
Komentáře
Přehled komentářů
Ahoj Carlosi a ostatní!!! Jelikož se jedná o tyto Beatle-stroječky a přístroječky,dovolil bych si to trochu upřesnit. U obrázku 1. až 10.to znamená od Selmer Truvois až Vox AC - 30, se jedná pouze o komba. Ale od obrázků 11.až 17 to znamená od Vox AC-50 k Vox Conqueror a Defiant, už jsou opravdu zesilovače. Je tu však ještě jiná věc, Beatle-kluci použili krom legendárních Vox ještě další značky. Tak třeba velekombo FENDER SHOWMAN 80W se objevil ve studiu při nahrávání alba REVOLVER a později BÍLÉ ALBUM. Pak bylo FENDER BLACKFACE DELUXE - kombo používane Johnem na BÍLÉM ALBU, je zachyceno i na záběrech z David Frost Show 1968 ve skladbách HEY JUDE a REVOLUTION. George Harrison zde hraje na již zmiňovaného SHOWMANA. Při závěrečnych aktivitach ,,made by‘‘ Beatles v roce 1969 nám filmové dokumenty představily Johna a George s novými komby FENDER TWIN REVERB 85W. Paul na basu používal převážně kombinaci zesilovač+bedna FENDER BASSMAN 50W. I on si připomněl Hamburske začátky,když v období SERŽANTA PEPŘE nahrával kytaru FENDER ESQUIRE s pomocí komba SELMER THUNDERBIRD 50W. Takže nejen VOXY provázely kluky při hraní a nahrávání ve studiu. Jenže jednoho krásného dne však všechno skončilo. Komba a Zesilovače Brouků se vypnuly a reprobedny ztichly...
KOMBA, ZESILOVAČE A DALŠÍ
(Duo Johnny & Marty, 22. 10. 2013 14:03)