1955: Rex
akustická s "f" otvory
Kytara byla snad vyrobena ve východní Evropě. V roce 1955 ji Paul získal od svého spolužáka Iana Jamese. V červenci 2013 byla vydražena za 300 000 liber, když se těsně před aukcí dostala znovu Paulovi do ruky a on k ní přidal dopis, potvrzující pravost.
1956: Zenith Model 17
akustická,
V červnu 1956 dostal Paul od svého otce k narozeninám trubku. Protože ale nemohl při hraní zpívat a protože se začínala na Velkou Británií valit vlna skifflových skupin, vrátil s otcovým dovolením trubku do obchodu a vyměnil ji tam za tento model kytary, vyrobený v Německu. Zenith 17 na kterém složil McCartney své nejranější skladby (včetně When i´m sixty-four) visí dodnes na stěně v jeho soukromém studiu. Znovu ho použil při natáčení videa Anthology, když si na něm zahrál kousek skladby Twenty Flight Rock.
McCartneyho domácí kytara
Tato prostá kytara španělského typu je vidět na ranných fotografiích a nejspíše patřila Paulovu otci. Někteří experti ji označují jako Framus neznámého typu. Naposledy byla použita někdy v roce 1962.
1960: Rosetti Solid 7
poloakustická kytara vyrobená v Holandsku Egmondem a přejmenovaná britským importétem Rosettim. "Byla to hrozná kytara, byl to snad jen pěkný kousek dřeva" prohlásil později o tomto modelu McCartney. Paul ji měl s sebou v Hamburku a po návratu do Liverpoolu vyměnil původní struny za tři nebo čtyři basové (prý vymontované z piána). Když se koncem února 1961 vrátil Stuart Sutcliffe z Hamburku, hráli Beatles krátce se dvěma basáky - Stuartem a Paulem. V polovině března ale odjel Stuart zpět do Hamburku a Paul se stal definitivně basákem kapely. Po zakoupení basovky Hofner 500 vrátil kytaře původní struny a vzal ji s sebou na další turné do Hamburku, kde byla její existence ukončena několika dobře mířenými kopanci (podpořenými zvýšenou hladinou alkoholu v krvi) všech členů kapely.
1960: Höfner Club 40
Poté co si Lennon pořídil Rickenbackera, půjčil svého Höfnera Paulovi. Ten kytaru nechal předělat pro levou ruku a krátký čas ji používal i na vystoupeních. Lennon po nějakém čase tuto kytaru prodal a její místo pobytu je dnes neznámé.
1961: Höfner 500
“houslová” basa
Brzy potom, co se Beatles v dubnu 1961 vrátili do Hamburku kvůli angažmá v Top Ten Clubu, se Stuart Sutcliff rozhodl opustit skupinu. Svou basovku půjčil asi na týden Paulovi, ale ten si nutně potřeboval koupit svoji vlastní. Přímo v Hamburku si Paul zašel do obchodu Steinway a tam si pořídil "houslového" Höfnera. Tahle v Německu vyrobená kytara ho stála 287 marek. Velmi brzy začal být Paul ztotožňován právě s tímto "houslovým" modelem, který byl používán ve studiu i na koncertech. Naposledy byl použit při nahrávání With the Beatles. Potom mu firma Höfner věnovala vylepšený model stejného vzhledu. Od té doby byl starší model brán na koncerty jako záložní. V červnu 1964 si ho Paul nechal opravit a přestříkat. Opravený model použil 11. července při televizním pořadu Thank You Lucky Stars. Znovu se objevil koncem roku 1968 při natáčení videa Revolution a naposledy byl viděn ve studiích Twickenham, při natáčení slavného koncertu na střeše studia. Brzy poté byl ukraden.
1963: 1963 Höfner 500/1 bass
Hofner vylepšil svůj model v roce 1962 a v roce 1963 věnoval jeden z nových modelů Paulovi. Poprvé byl použit 4. října v televizním pořadu Ready, steady, go! Přestože v roce 1965 začal mnohem častěji používat basovku Rickenbacker pro studiové práce, i nadále používal nového Höfnera od nahrávání "I Want to Hold Your Hand" až po "Let It Be" a ještě i později. Lehce poupravený byl použit i při koncertu na střeše studia Twickenham. Mnohem později McCartney tento model oprášil - na přání Elvise Costella - při nahrávání alba Flowers in the Dirt a poté i při některých koncertních šňůrách. Svého Höfnera připrovnával k hůlce Charlie Chaplina: "všichni prostě předpokládají, že ho s ní uvidí". Model z roku 1963 prošel mnoha drobnými úpravami, ale dodnes je na něm vypsán seznam skladeb z turné v roce 1966 - “Rock & Roll,” “She’s a Woman,” “If I Needed someone,” “Tripper,” “Baby’s in Black,” “I Feel Fine,” “Yesterday,” “Wanna Be,” “Nowhere Man,” “Paperback” a “Long Tall.” Rozdíl mezi starým a novým Hofnerem je minimální. Nejviditelnějším znakem je rozdílné usazení snímačů. U starého modelu byly snímače usazeny blízko u sebe a u krku. Nový model má snímače dál od sebe. Stejně tak logo je v jiném provedení.
1964: 1963 Höfner 500/1 bass
Na jaře roku 1964 dostal Paul McCartney od Höfnera nový model Höfner 500/1 bass. Byl to speciální model bez sériového čísla s pozlacenými součástkami a trochu tenčím tělem. Nikdy na něj ovšem nehrál, protože byl ihned vystaven ve výkladní skříni firmy Selmer. Protože McCartney měl stejně radši své starší modely, zůstal nakonec pozlacený model v obchodě. Tam ho v roce 1994 objevil jiný obchodník a sběratel hudebních nástrojů Justin Harrison. V září stejného roku ho po drobných úpravách nabídl v aukci u Sotheby´s. Bohužel neměl pohromadě kompletní dokumentaci a tak se pozlacený model neprodal. Znovu ho dal do aukce (tentokrát u Bonhams) v roce 1997.
Podle jiné verze ovšem koupil v obchodě s hudebninami v dubnu 1965 pozlaceného Höfnera jistý hudebník John Bunning, který na něj dokonce hrál až do roku 1971. V tomto roce Höfnera vyměnil s kamarádem. Ten ji posléze okamžitě prodal v jiné aukci.
Podle třetí verze po nějakém čase poslal Selmer pozlacenou kytaru do studia Abbey Road, odkud byla později ukradena.
Dodnes se přesně neví, kde vlastně nakonec pozlacený model skončil...
1964: Epiphone Texan FT-79
akustická
Tento model si Paul koupil v prosinci 1964 a použil ho například při nahrávání slavné Yesterday. Do roku 2003 měl tuto kytaru u sebe, ale 15. října 2003 ji prodal v aukci a výtěžek věnoval na charitativní účely.
1964: 1962 Epiphone Casino ES-230TD
Ve stejnou dobu kdy si koupil model Epiphone Texan, přikoupil si McCartney ještě model Casino (seriové číslo 84075). Ten se záhy stal jedním z jeho nejoblíbenějších nástrojů. Stalo se tak na radu Johna Mayalla a Paul tuto kytaru použil pro sólový part v mnoha skladbách Beatles. Byly to například skladby "Ticket to Ride," "Drive My Car" nebo "Taxman." Lennonovi i Harrisonovi se zvuk Casina tak zalíbil, že si záhy koupili své vlastní modely. McCartney dodnes tento model používá na vystoupeních i ve studiu.
1965: Hohner Pianet C
Klávesový nástroj vyrobený v Německuí. Občas ho ve studiu použil John ale i Paul. Nejspíš zůstal ve sbírkách studia v Abbey Road. Použit byl například ve skladbách You Like Me Too Much, Tell Me What You See nebo The Night Before.
1965: 1964 Rickenbacker 4001S-LH bass
Další z Paulových velmi oblíbených basovek. V roce 1965 mu ji věnoval syn šéfa firmy Rickenbacker John Hall. Stalo se tak před slavným vystoupením v Hollywood Bowl. Šlo jeden z prvních levorukých modelů basovky, jaký firma Rickenbacker vytvořila a Paulův kousek měl seriové číslo DA23. Dodnes je součástí Paulovi sbírky.
1966: 1964 Fender Esquire
McCartney koupil tuto kytaru během nahrávání alba Revolver a použil ji i při nahrávání Sgt. Peppera. Do dnešního dne je součástí Paulovi sbírky nástrojů.
1968: C. F. Martin D-28
akustická
Kytara s velmi příjemným zvukem, použitá při nahrávání bílého dvojalba (například ve skladbě Blackbird). Také je k vidění ve skladbě Two of Us ve filmu Let it be.
1968: 1966 Fender Jazz Bass
Jeden z mála modelů Fender, který Paul nedostal od firmy darem. Je vidět už na fotografiích z natáčení Bílého dvojalba ve studiích Abbey Road. Podle některých historiků kariéry Beatles byla tato kytara použita při nahrávání písní "Yer Blues", "Glass Onion", "While My Guitar Gently Weeps", "Sun King" a "Mean Mr. Mustard". Její šestistrunnou variantu použil i Lennon ve skladbě "Helter skelter" a Harrison v "Back in the USSR". Nejspíš i tento model je stále ještě součástí Paulovi sbírky.
Komentáře
Přehled komentářů
Rex bola pôvodne československá Cremona Luby 459. Meno Rex dostala od firmy Selmer
Hohner Pianet C
(WBA, 4. 11. 2020 22:51)houby 6strunna varianta JB, ale primo Fender Bass VI.
Zenith
(Milan, 12. 5. 2018 19:53)Zdravím mě se hodně líbil ten zenith. Fakt nádherná kytara :)
Koncert Paula McCartneyho
(Carlos, 6. 4. 2016 11:08)Tak kdopak jde na pražský koncert? :-)
Re: m
(Carlos, 2. 12. 2015 21:28)Dík za komentář, jen škoda, že se stydíš podepsat (třeba i nějakým nickem) :-)
...a přece jsou všechny alba geniální!!!
(Johnny M. ,,Lennon‘‘, 19. 10. 2014 20:12)
I když každý jinak, ale hlavní je, že jsou!!!
Ahoj Carlosi, i ostatní! Opět jsem se rozhodl, že přispěju trochu do mlýna. Desky Beatles? Parádní muzika a nejlepší lék na depresi z dnešní doby a těch hnusáren, co nás obklopují. Od Sp až k výběrům!!!! Od Love me do, přes Let it be až k Antologiím 1. 2. 3.!!! A hlavně beatle-muzika je výbornou inspirací, jak hudební, tak i v osobním životě, během toho se dá hodně příjemnýho udělat, neboť ta nálada z jednotlivých skladeb, přímo svěže vane na každýho z nás!!! To je potom něco!!!!
Nejlepší beatlesovské LP
(jirda61, 2. 7. 2014 15:27)Tím je podle mě 6, tj. Rubber Soul. I když podle většiny anket je Revolver (7.) lepší. To řekl i můj synoveček, který má na rozdíl ode mě výborný hudební sluch. První beatlesovský nosič, který jsem měl byla "Abbey Road. Taky skvělá hudba, stejně jako většna toho, pod co se kvarteto géniů z Liverpoolu podepsalo... Inu, každý má svůj názor.
Re: Nejlepší beatlesovské LP
(Carlos, 2. 7. 2014 23:19)Když ono je těžký všechna alba nějak srovnávat... tím, jak se rychle a mohutně vyvíjeli, tak má každé album svoje kouzlo a kvalitu. :-)
Politika do umění nepatří!!!
(Johnny and Paulie, 17. 10. 2013 9:09)
Ahoj Přátelé této č.1 kapely!!! Chvalim Všechny,kdož mají stejně jako já velezajem o NAŠE KLUKY a VŠE KOLEM NICH VČETNĚ NÁSTROJŮ!!!
ALE NENECHÁVÁ MNE CHLADNÝM TO, KDYŽ SI NĚKDO PLETE TYTO BEATLE-STRÁNKY S POLITICKOU DISKUZÍ!!! MĚJTE SI NA MINULÝ REŽIM NÁZOR, KAŽDÝ JAKÝ CHCETE I JÁ MÁM SVŮJ, ALE LASKAVĚ NEMOTEJTE POLITIKU DO KULTURY A UMĚNÍ, TA SEM NEPATŘÍ,AŤ JE Z LEVA NEBO Z PRAVA,PROSTĚ ŽÁDNÁ!!! Já si rád o hudbě přečtu,když už jsem vším znechucen a chci (a nejen já) si od toho odpočinout,protože o tom dnes a denně mluví v televizi,mám toho tedy dost. A právě od toho jsou Beatles a další ze 60.let, aby mne a nás navnadili na jinou notu a zpříjemnili nám náladu,nebo ne? Tak si to někteří, nechte projít hlavou!!! Obdivujme Beatles, milujme Beatles a vše kolem nich, ale v každým případě nechme politiku stranou!!! Předem díky!!!
Já tu Basovku taky sháněl a nakonec sehnal!
(Johnny and Paulie, 16. 10. 2013 9:24)Ahoj Shánědlo! Předem Ti musim říct,že tu Pauli-basovku jsem taky dlouho sháněl a teď to bude téměř rok, co jí mám. Sehnal jsem čistě nahodou v Muzikeru a to v Praze na Andělu,tu mívají docela často,musíš ovšem mít abys na ní natrefil protože stojí 6580kčs, takže může být rychle pryč. Pokud by ti nevadilo,že to je kopie Epiphone Violin bass! Můžu,ale zaručit, že bys mohl být spokojen,protože zvuk je téměř podobný, jestli teda nejsi moc náročný. Já jsem s ní teda velespokojen a bohatě mi stačí a můj bratranec Marty se kterým tvoříme DUO THE COLLEAS (KOLIE S EA), tak si ji nemůže vynachválit, i když není basak. Nebo ještě zkus Kytary.cz, snad si vybereš a držím palce!!!
sháním
(paulie, 27. 9. 2010 11:57)potřebuji sehnat toho prvního hofnera 500 bass nevíte kde se dá sehnat? díky
Re: sháním
(Carlos, 28. 9. 2010 9:34)
No, originál jedině od Paula :-D Ale jinak existuje taková vyhledávací záležitost - Google ;-) Zkus třeba tohle
http://www.hofner.com/gab/en/phpshop/43/page,shop.product_details/flypage,shop.zupf_flypage/product_id,54/category_id,10/
nebo tohle:
http://bass-guitars.musiciansfriend.com/product/Hofner-5001-Vintage-63-Violin-Bass-Guitar?sku=511772
nebo tohle:
http://www.musicradar.com/gear/all/guitars/electric/bass-guitars/4-string-electric/5001-62-reissue-violin-bass-19716/review
a podobně :-)
Re: sháním
(Max, 4. 9. 2011 14:52)http://hudebninyjack.cz/hudebni-nastroj/strunne-nastroje-686:1:1/hofner-ignition-beatles-bass-vsb-15395.html
nastroje po roku 1970
(Paulie, 7. 8. 2011 8:48)dobrý den, možná by to chtělo udělat i nástroje které používali brouci po roku 1970 až do dnes. Marně jsem hledal nějaké stránky které se zabývají kytarami Paula po rozpadu, ale nejen kytar..
Re: nastroje po roku 1970
(Carlos, 7. 8. 2011 17:34)Ahoj, no mám to v plánu, ale nepředpokládám, že bych se do toho pustil dříve než v polovině příštího roku. Každopádně díky za zprávu.
přehláska a trsátko
(silly, 13. 3. 2011 10:20)
Malá hnidopišská poznámka: Ta firma se jmenuje Höfner, s přehláskou.
A ještě bych se chtěl zeptat: Jaké používal Paul trsátko? Bez trsátka (pokud vím) hrál jenom tam, kde se nepoužila zvuková stopa (třeba ve filmu Help! na Salisbury plain).
Re: přehláska a trsátko
(Carlos, 13. 3. 2011 20:46)Dík, pokusím se to všude opravit. Bál jsem se, že to nebude korektně zobrazováno, ale snad ano. S tím trsátkem Ti neporadím - pokud vím, neměl žádnou oblíbenou značku strun ani trsátka (alespoň v dobách Beatles), takže nejspíš používal nějaký noname :-)
Re: Re: přehláska a trsátko
(silly, 17. 3. 2011 7:25)
Díky za opravu.
O značku se mi nejedná, spíše o tvrdost.
Rex
(Michal, 10. 4. 2021 22:21)